Friday 28 April 2017

Penggunaan wayar merah, kuning dan hitam

Baiklah disini saya akan berkongsi sedikit tetang kedudukan, padanan dan fungsi wayar asas yang sering terdapat di dalam rumah kita. Pasti ramai juga yang akan terkeliru dengan padanan warna wayar semasa hendak membuat pemasangan pada songket ataupun suis bila melihat warna wayar yang berlainan. Perkara seperti ini kebiasaannya berlaku kepada mereka yang ingin merlakukan pemasangan sendiri di rumah yang melibatkan skala kecil seperti membaiki lampu, suis, songket dan sebagainya.


Wayar warna merah adalah wayar hidup, warna hitam adalah wayar neutral 
dan warna hijau adalah wayar bumi

wayar warna coklat adalah wayar hidup(merah), warna biru pula wayar neutral(hitam) 
dan warna hijau wayar bumi(hijau)

Agaknya sudah jelas padanan warna wayar yang dinyatakan diatas, semoga perkongsian ini bermakna kepada anda, sekian....

26 comments:

  1. Thanks For The Information ❤

    ReplyDelete
  2. Kalau wayar yang ada ialah biru hitam dan kelabu macamana pulak... Confius..

    ReplyDelete
  3. Saya pasang wayar di tapak warna kuning dan hitam...lampu LED wayar biru dan coklat, so hitam = coklat biru= kuning betul tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah tu bro, hitam=biru
      Coklat=kuning
      Biasanya wayar coklat kt lampu led mewakili wayar live dan biru mewakili wayar neutral

      Delete
  4. Kalau wayar putih tu dgn merah coklat adalah api , betul ?

    ReplyDelete
  5. Selamat pagi saya mahu tanye pasal wayar mesin potong besi dalam wayar itu ada 4 biasa ada 3 biru, hijau,coklat, dan hitam kalau mahu pasang dekat plug macam mana

    ReplyDelete
  6. Selamat pagi saya mahu tanye pasal wayar mesin potong besi dalam wayar itu ada 4 biasa ada 3 biru, hijau,coklat, dan hitam kalau mahu pasang dekat plug macam mana

    ReplyDelete
  7. Kalau wayar merah pasang di neutral apa yang berlaku

    ReplyDelete
  8. Saya sedang perbaiki suara radio,ada dua wayer putus iaitu warna merah dan hitam.saya tak tahu sama ada wayer merah untuk R atau L?

    ReplyDelete
  9. AnasπŸ•πŸ˜ŽπŸ€©πŸ€ͺπŸ’©πŸ€ΊπŸ˜œπŸ˜œπŸ˜œπŸ˜‚

    ReplyDelete
  10. Salam,,tumpang tanya,,,wayer biru blh sambung wayer hitam,?

    ReplyDelete
  11. warna hitam ade 2 dan warna hijau ade 3 mcm mn sy nak tahu tu wayar live dan nuetral.

    ReplyDelete
  12. Assalamekom dan salam pagi..nak tanya kalau yg ada di tempat sedia tu hanya wayar biru dan hitam sahaja..saya nak pasang wayar 3 hitam merah dan hijau ..ke plag soket LED..hanya dua sahaja wayar ..perlu ka saya letak wayar hijau sekali dgn hitam..tolong dulu bos ku tengah pasang ni..Mazlan Sabah
    Tolong tolong dulu saudara MU ni

    ReplyDelete
  13. Wayar hitam dan putih. Mana satu live mana satu neutral?

    ReplyDelete
  14. Ada dua wayar hitam bos
    Sy nk pasang lampu Led.. Kt led wayar coklat dan biru so mcm tu bos

    ReplyDelete
  15. Kalau xpasti tu.. Ambik test pen.. Test tgok yg mana menyala...
    Menyala= live
    X menyala = neautral..
    Hijau earth

    Led ada biru dan coklat..
    Menyala(live) = coklat
    Xmenyala(neautral) = biru

    ReplyDelete
  16. Kalau cable merah 1 yg lain hitam macam mana ya nk tahu nutral ot earth

    ReplyDelete
  17. Hijau ,kuning dan merah dari motor mesin basuh...apa pecahan LNE dia?

    ReplyDelete
  18. Salam bro?saya nak tukar kabel radio 2 pin ke soket 3 pin..jadi bila saya potong wayar 2 pin tu semua 2 wayar warna hitam bro...jadi macamana saya nak tau mana wayar L dan wayar N?
    Jaidi bro wayar hitam 2 tu nk pindah ke 3 pin mana jd masalah pulak xtau mna nk letak..

    ReplyDelete